Allereerst dacht ik na het lezen van "zonne-energie 1" : "leuk artikel maar ik mis wat." Ik heb na al een geruime tijd op zoek te zijn geweest naar zonne-panelen voor een prikkie twee zonnepanelen en een regelaar op de kop te kunnen tikken...Wat ik in het begin niet wist maar makkelijk terug te vinden was in het artikel was het piekvermogen van de panelen.

Nieuwsgierig als ik was, ben ik ook gaan meten wat het eigenlijk inhoud. Even voor de beeld vorming ik heb twee panelen van 25 Watt en een conrad regeling van 5A.
De panelen leven een spanning (bij zonlicht) van ongeveer 19 Volt.
Rechtstreeks aangesloten op een accu kan ik bij volle licht sterke (voorzover in Nederland te krijgen is dan) een laadstroom krijgen van bijna 3 A (meetspanning verlies verwaarloosd) en zou dus duiden op 30 watt (nominale spanning = 12 Volt en dus geen volle accu gebruikt)
Het wordt een heel ander verhaal als een laadstroom regeling gebruikt wordt:
Met de laadstroomregeling ertussen krijg ik maximaal een laadstroom van 1,5 A (aansluiting dus van 1 paneel)
Bij dit alles moet ook in acht genomen worden dat de panelen dus voor de volle honderd procent naar de zon gekeerd waren, want zodra dit net meer het geval is (bij bijv. plat montage van het paneel op het dak) Zakt de laadstroom helemaal dramatisch (zelfs meegemaakt dat de laadstroom nog maar 100mA was)
Ik heb een laadstroom regeling van Conrad gekocht (40 piek) wat eigenlijk een Solar Charge Controller is van SOLARIX type Solsum. (Deze max. 5A) met volgens (mijn)metingen en documentatie volgende functies:
Overlaad beveiliging 
Gas regulator (hoort eigenlijk bij overlading)
Diepontlading beveiliging  (wordt niet gebruikt bij mij) 
Twee leds functie display
Functies leds:
Eerste: spanning van de accu in drie kleuren (onder 11.8 Volt(rood), 11,8-12,8 Volt(geel),12,8 en hoger (groen
Tweede: laadstroom (aanwezig of niet (groen)) 
Overlaad regeling werkt volgens volgende principe:
Tijdens het laden van de accu wordt de spanning gemeten op de accu en is deze boven de 13,8 volt wordt de bron (normaal gezien de zonnepanelen) kort gesloten...(vandaar dus de maximale stroom van 5A)
Hierbij zit ook meteen verpakt de gas regulering. Gas vorming in een accu (lees hierbij altijd loodaccu) treed pas op bij een spanning van 13,8 Volt (bij een loodaccu van een nominale spanning van 12 Volt)
De diepontlading beveiliging werkt door het loskoppelen van de belasting van de accu bij een spanning van 10,5 Volt.. (mits deze belasting natuurlijk aangesloten is op de regeling)
Bij een te grote diepontlading lijkt de regeling pulsgewijs de accu weer op spanning te willen brengen.
Om een lang verhaal kort te maken, een zonnepaneel regeling is een dure manier om je accuspanning op pijl te houden bij kamperen. Het rijden met de camper heeft dus meer effect en is een stuk goedkoper.
k heb zelf een VW lt28 (4 cyl. benzine 1978) met twee accu's (105 AH) een een diode blok(zelf gemaakt met 9 shotkey diodes voor de kenners) als laadstroom regeling van de dynamo. Dynamo regelaar van 14,9 Volt. Zonnepaneel met regelaar en scheiding diode voor tweede accu, 10 groepen (a 4A traag) op de interne accu. 300 Watt 220 Volt omvormer (gemodificeerd sinusvorming) voor de koelkast, en 260 watt UPS (aangesloten op interne accu) voor de echte sinusvorming 220 Volt (radio's, computers, enz.)

Met dank aan Theo Keesom.