Vrij en blij rijden? Gebruik dan zonne-energie!
Voorzie je kampeerauto van zonnepanelen, een goede accu en een laadregelaar en je kunt gaan en staan waar je wilt. Je bent volledig onafhankelijk van welk stroompunt dan ook. De vrije natuur gaat helemaal voor je open.
Uiteraard hangt er wel een extra prijskaartje aan deze onafhankelijkheid. Hoeveel? Dat hangt van je wensen af: zonne-energie is maatwerk! Een indicatie? Het eenvoudigste systeem kost zon 900.00 euro. 
Waaruit bestaat een compleet setje, waarmee je gebruik kunt maken van zonne-energie om in je stroombehoefte te voorzien?

Een zonnepaneel maakt uit licht 0 tot 20 volt gelijkstroom. Hoeveel precies hangt af van de hoeveelheid zonlicht die op het paneel valt. Een groot paneel vangt meer licht dan een klein paneel, om maar eens een open deur in te trappen. Daarnaast heeft het aantal cellen in het paneel invloed op de hoeveelheid stroom die wordt opgewekt. Voor de kenners: de spanning wordt uitgedrukt in Wps (Watt/piek). Als je voldoende stroom wilt hebben voor (bijvoorbeeld) verlichting, waterpomp en (niet al te veel) tv-kijken, dan heb je in de zomermaanden genoeg aan een 45 Wp-paneel. Als je ook in het vroege voorjaar en late najaar op pad wilt, schaf dan twee van zulke panelen aan. Een aardig systeem voor niet al te zware gebruikers kan gebouwd worden met een 30 Wp-paneel dat, inclusief de laadregelaar, op ongeveer 800 Euro komt.
Iemand die uitsluitend in het weekend zn camper gebruikt, kan overwegen het goedkoopste setje van een dikke 200 gulden aan te schaffen. Dit bestaat uit twee 10 WP-paneeltjes (6 Volt) zonder regelaar. Doordeweeks laadt de accu dan voldoende stroom om er in het weekend op uit te kunnen.
Kortom, zonne-energie is maatwerk. We zeiden het al eerder.
Accu
Ook die zijn er in alle soorten en maten. Een aardig stevige stroomgebruiker komt al snel uit op een 100 Ampre  accu, te verkrijgen voor een goede 200,00 euro. De weekendrecreant kan op de sloop zoeken naar een gebruikte accu.
Tip voor de accu: haal m in de winter uit je kampeerauto en laadt en ontlaadt m een paar keer. Dan voorkom je dat hij in het voorjaar helemaal dood is en je de zonnepanelen niet meer aan de praat krijgt. Ook gebeurt het nogal eens dat de accu helemaal ontladen is als de kampeerauto langere tijd niet gebruikt is. Er is dan een stiekeme verbruiker aanwezig, bijvoorbeeld die extra mooie laadregelaar met allemaal leuke metertjes of je wc-lampje. Controleer hierop regelmatig door n accuklem los te maken en dan te kijken of een klein lampje brandt als je dit tussen die klem en de accupool houdt. Blijft het lampje branden? Dan is er iets mis!
Laadregelaar
Deze automatische schakelaar schakelt de zonnestroom uit zodra de accu en spanning heeft bereikt van 14,1 volt. Bij die spanning begint de accu te gassen of te koken en kun je zuur in je kampeerauto krijgen. Ook laadregelaars heb je in alle soorten en maten: regelaars die voorkomen dat de spanning onder 10,5 volt zakt en regelaars met hele mooie metertjes, waarop je alles kunt aflezen. Maar goed, al die metertjes kunnen je ook onrustig maken. Vertrouw dus maar gewoon op je systeem en zorg er voor dat je kaarsen bij de hand hebt!
Tot slot nog een paar praktische tips:
In de schaduw leveren de panelen minder opbrengst.
Haal de accu in de winter uit de kampeerauto en laadt en ontlaadt deze enkele keren. Zet de accu altijd VOL weg!
Neem de panelen op zn tijd met water af.
De koelkast kan niet op zonne-energie lopen. De enige koelkast op zonne-energie is een compressorkoelbox die zeker 750.00 kost.