Water installatie.
Watervoorziening is een erg belangrijk en tevens kwetsbaar element van de kampeerauto. De voornaamste elementen zijn de vaste watertank, de verbindingsslangen, de waterpomp, en de aftakpunten.
Water kan opgepompt worden met een voetpompje, een dompelpomp of een drukpomp.  Een voetpompje werkt praktisch altijd, verbruikt geen stroom en is zeer zuinig maar onhandig.  De voetpomp moet staan bij de plaats waar afgetakt wordt. Er is een nadeel, geen doorlopende wateraanvoer en onbruikbaar voor warm water of douche. Het wordt bijna nergens meer gebruikt. Werkt geluidloos.

De voetpomp moet staan bij de plaats waar afgetakt wordt. Er is een nadeel, geen doorlopende wateraanvoer en onbruikbaar voor warm water of douche. Het wordt bijna nergens meer gebruikt. Werkt geluidloos.

De dompelpomp is een klein elektrisch pompje dat ondergedompeld wordt in de watertank. Het wordt aan- en uitgeschakeld via een ingebouwde microschakelaar in elk waterkraantje. Er is een geringe opvoerhoogte, zeer lage druk. Nadeel: de leidingen moeten kort zijn. Onbruikbaar voor douche, maar een zeer goedkope oplossing.  Stroomverbruik : 2-3 A. Werkt bijna geluidloos.

De dompelpomp is een klein elektrisch pompje dat ondergedompeld wordt in de watertank.

De drukpomp of membraanpomp wordt bediend door een drukschakelaar, die bij drukdaling in de leidingen, een schakelaar bediend.  Hierdoor is bij het openen van een kraan, onmiddellijk water beschikbaar. De pomp is duur in aanschaf maar werkt uitstekend. Stroomverbruik : +- 6A.

Deze pomp veroorzaakt wat lawaai bij werking. Dit kan erg gereduceerd worden door tussen pomp en wand rubber te gebruiken. Nooit monteren op een ”klankkast” : dit is een niet-gedempte wand of dunne plaat die het geluid versterkt. In de winter moet het water afgelaten worden : leidingen leeg, boiler leeg, waterpompfilter reinigen. Kunststof waterleidingen kunnen (zeker bij warm weer) door de druk erg licht uitzetten en hierdoor fungeren als een ”drukvaatje”.  Hierdoor pompt de waterpomp nog eventjes door wanneer een kraantje gesloten wordt. Ook bij het openen van een kraantje, kan het dat er water uit komt zonder dat de pomp onmiddelijk aanslaat door dezelfde reden.  U kunt de druk, die de waterpomp opbouwt, meestal regelen met een schroef op de drukschakelaar van de pomp zel

Keuze van de watertank(s).
Voor een kleine kampeerauto zijn twee plastic jerrycans van elk 10 liter een goede keus.
Voor de grotere kampeerauto's zijn pasklare watertanks te koop die een voorgevormde vorm hebben om op diverse plaatsen in of onder de auto te monteren. Hiernaast een voorbeeld van een Volkswagen LT, montage rechts achter het wiel, onder de auto met een inhoud van 52 liter.

Watertank voor een Volkswagen LT, inhoud 52 liter, montage rechts achter het wiel.

Welk systeem?
Er zijn verschillende manieren voor het monteren van een "water installatie".
Dit is ondermeer afhankelijk van de wensen, kampeerauto, warm water, douche e.d. Voor elke kampeerauto of wens is een oplossing. Hier onder een uitgebreid systeem.

 Tip!  
Gebruik voor de waterinstallatie enkel materialen die geschikt zijn voor ”voeding”!
Elektrische waterpompen zijn gevoelig aan vorst: voor de winterstalling steeds alle tanks, leidingen maar ook de pomp leeg laten lopen.
Een  ingebouwde douchecel lijkt interessant maar is voor een trekker minder nuttig: het gebruik vraagt veel water van de voorraad.
Wie in de winter kampeert dient de verswatertank, waterpomp en de afvalwatertank vorstvrij te houden. De afvalwatertank hangt dikwijls onder de auto zonder bescherming. Tijdig leegmaken of antivries middel toevoegen.