De laatste in Volkswagens modellenreeks van de T5 is de ultieme MPV, die de naam Multivan heeft meegekregen.
De zevenzitter zal als basis fungeren voor de nieuwe generatie van de Volkswagen Transporter, die in zijn huidige vorm al jaren de bestverkochte bedrijfswagen is. Met een lengte van 4.89 mtr en breedte van 1.91 mtr heeft de Multivan ongeveer dezelfde afmetingen als de stationwagen. Door de hoogte van 1.94 mtr en het variabele interieur biedt de Multivan echter veel extra toepassingsmogelijkheden. De belangrijkste basis voor de veelzijdigheid van het interieur is het railsysteem dat in de vloer is geďntergreerd. Hierop kunnen aparte stoelen, een lig-/zitbang en een tafel op elke gewenste positie achterin worden opgesteld. Optioneel zijn schuifdeuren aan beide zijden leverbaar.
De Multivan krijgt de beschikking over maar liefst vijf nieuwe motoren, twee benzine motoren en drie diesels. De beide benzinemotoren leveren respectievelijk 115 pk en 230 pk (de laatste is een V6). Naast de viercilinder 1.9 TDI-motor van 104 pk zijn er twee geheel nieuwe 2.5 liter vijfcilinder diesels leverbaar met een maximum koppel van 340 respectievelijk 400 Nm en vermogens van 131 pk en 174 pk. De Multivan is in nog meer opzichten uniek te noemen, want alle vijf- en zescilinderuitvoeringen krijgen standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak mee in plaats van de gebruikelijk vijfbak. Optioneel is een zestraps automatische versnellingsbak mét Tiptrenit Leverbaar.
Zoals het Volkswagen betaamt, voldoet ook de nieuwe Multivan aan de strengste veiligheidseisen. De standaarduitrusting omvat naast ABS ook EDS (elektronisch sperdifferentieel) en ASR (aandrijfslipregeling). ESP (elektronisch stabilisatieprogramma is standaard op de V6, maar voor de overige versies als meeruitvoering leverbaar. Voor de zitplaatsen achterin zijn driepuntsgordels in de stoel geďntergreerd. Bovendien beschikt de Multivan over airbags voor bestuurder en voorpassagier. Optioneel zijn zijairbags achterin leverbaar.