VW was zich er van bewust dat de VW Bus dreigde te verouderen en in 1990 werd een geheel nieuwe reeks aangekondigd: de T4.
Deze moderne voertuigen vertonen geen enkele gelijkenis meer met hun voorgangers, met uitzondering van het VW-logo op de neus.
Watergekoeld, voorin geplaatste motor en voorwielaangedreven - de T4 hanteerde een geheel ander concept, maar de veelzijdigheid van weleer bleef gehandhaaft.
De keuze uit motoren varieerde van een kleine 4 cilinder diesel, tot de beproefde 2,8 liter-Vr6.
Ook deze modellenreeks sloeg bijzonder goed aan.
Evenals de vorige VW Bussen kon de T4 voor bijna alle doeleinden worden aangepast of ingericht, bijvoorbeeld als kampeerauto, pick-up met dubbele cabine of ambulance.
Hoewel deze uitvoering aanzienlijk verfijnder was dan zijn voorgangers, met achterin geplaatste motor, is de T4 erin geslaagd het imago van de VW Bus in ere te houden.
Jarenlang werkt Volkswagen in stilte aan de ontwikkeling van de nieuwe Transporter. Maar als Volkswagen in 1990 de T4 presenteert, blijkt het om meer te gaan dan zomaar een generatiewisseling. Na 40 jaar is er sprake van een revolutie. De nieuwe Transporter is een volstrekt nieuwe bedrijfswagen, die in niets lijkt op de voorgaande Transporter generaties.