Beroemde schets van Ben Pon leidt tot wereldsucces
Het is dan namelijk precies vijftig jaar geleden dat Ben Pon in zijn notitieboekje een ruwe schets maakte van een op de weg te gebruiken transportwagen met veel laadruimte. Dit briljante idee leidde tot een wereldsucces. Op dit moment zijn er maar liefst 8 miljoen Transporters van de band gelopen.
De kalender staat op 23 april 1947. Tijdens ťťn van de bezoeken aan de Volkswagen-fabriek, waar de mogelijkheden worden besproken om Volkswagen te gaan importeren in Nederland, haalt Ben Pon zijn notitieboekje tevoorschijn. Met potlood maakt hij een ruwe schets van een rechthoekige transportwagen. Deze transportwagen, met voorin een cabine, is gebaseerd op het bekende Keverchassis en heeft de motor achterin. Het ontwerp is gebaseerd op de zogenaamde "Plattenwagen". Een primitief aandoend voertuig - het lijkt wel een gemotoriseerde bakfiets - dat de Volkswagen-ingenieurs hebben ontworpen voor intern gebruik op het fabrieksterrein. Vooralsnog wordt het idee in de ijskast gezet.
In 1948 besluit de directeur van Volkswagen in Wolfsburg, Heinrich Nordhoff, het idee verder te ontwikkelen. De auto krijgt de naam Typ 29. Na testritten met een eerste prototype in 1949 wordt besloten om af te wijken van het eerste idee om het Kever-onderstel als basis te gebruiken. Er wordt een volledig nieuw chassis en een revolutionaire zogenaamde zelfdragende carrosserie ontworpen. Daarnaast maken rechthoekige vormen plaats voor een fraaie, rondgevormde cabine, wat ten goede komt aan de luchtweerstand. Als de Typ 29 vrijwel gereed is voor serieproductie, verklaart de technisch directeur van Volkswagen, Alfred Haesner, dat de auto "een universele bedrijfswagen is, die alle denkbare goederen kan vervoeren".
Het enige dat nog ontbreekt is een officiŽle naam voor de bestelwagen. Alle namen die Volkswagen bedenkt zoals Bully en Juwel zijn volgens het patentbureau al in gebruik. Uiteindelijk wordt gekozen voor de naam Typ 2. De bus is namelijk het tweede model dat bij Volkswagen in productie gaat (typ 1 is de Kever). De latere generaties van de Typ 2 krijgen tot aan 1990 de namen T1, T2, T3 en T4, maar doorgaans worden ze gewoon Transporter (=officieel geregistreerde naam sinds 1990) genoemd.
De serieproductie van de eerste Transporter (T1) gaat op 8 maart 1950 van start. Twee jaar na de start van de productie zijn er ook al varianten op de bestelbus produceerbaar zoals bijvoorbeeld een versie met een open laadbak en een personenbusje. De Samba doet zijn intrede in 1951. Het is een super-de-luxe bus, die plaats biedt aan zeven personen. Daarnaast maakt de firma Westfalia een kampeerauto van de Transporter. De Transporter blijkt een succesnummer. In 1955 worden zelfs 50.000 Transporters geŽxporteerd over de hele wereld. Dit betekent dat de productiecapaciteit moet worden uitgebreid. In Hannover wordt daarom een nieuwe fabriek gebouwd speciaal voor de productie van de Transporter. Eind jaren '50 is er ook een Transporter met dubbele cabine en open laadbak in het leveringsprogramma opgenomen alsmede een koelwagen