Is er ooit een succesvollere of meer geliefde kampeerwagen geweest dan de Volkswagen?
In het begin van de jaren '50 voelden enkele onafhankelijke carrosseriebouwers, waaronder Westfalia, aan dat de VW Bus de ideale basis vormde voor een laaggeprijsde en eenvoudig te besturen camper, die het potentieel had overal ter wereld aan te slaan.
In die tijd werden kampeervakanties met caravan populair, maar niet iedereen was in het bezit van een auto die krachtig genoeg was om een dergelijke aanhanger voort te slepen; bovendien kon ook niet iedereen zich qua stallingruimte en geld een caravan veroorloven.
Het antwoord was de VW Bus, een wagen die klein genoeg was om voor woon-werkverkeer gebruikt te worden, maar voldoende ruimte bood om omgebouwd te worden tot rijdende caravan. De bijna rechthoekige vorm van het interieur leende zich uitstekend voor deze toepassing -  elk hoekje kon worden benut.De grote zijdeuren maakten het interieur goed toegankelijk en de compacte achterin gebouwde motor, liet veel ruimte in de cockpit over, omdat er geen sprake was van een transmissietunnel.
Het duurde niet lang voordat bedrijven als Westfalia dit potentieel ontdekten, in het bijzonder met de Combi als uitgangspunt, omdat de zijwanden al door de fabriek van ruiten waren voorzien.
De meeste andere campers werden in die tijd gebaseerd op de gesloten bestelwagen en zagen er minder verfijnd uit. Het is in deze tijd van luxueus uitgeruste bedrijfswagens maar al te gemakkelijk te vergeten hoe primitief, langzaam en luidruchtig de bestelwagens van weleer waren!
De grootste uitdaging voor de ombouwbedrijven was zo efficiŽnt mogelijk gebruik te maken van de beschikbare binnenruimte.
Elke onderneming scheen zijn eigen concept te hebben ontwikkeld voor de ideale camper; maar pas toen men overstapte op een opklapbaar dak 'het is niet te achterhalen wie er de 1e was' kwam het potentieel van de VW camper, volledig tot zijn recht.
Volwassenen hoefden zich niet langer met gebogen rug door het interieur van de VW Bus te bewegen.
Met een dergelijk uitklapbaar dak, kon het interieur worden voorzien van specifieke kinderslaapplaatsen - er kon een heel gezin in de camper overnachten.
Westfalia was een van de vele bedrijven die een luifel aanbracht, een tentachtige uitbouw die aan de zijkant van de wagen werd bevestigd.
Hiermee werd de slaapruimte effectief verdubbeld.
Toen de VW Bus van de 2e generatie werd gelanceerd, breidde de Camper-markt zich verder uit, omdat het nieuwe model meer binnenruimte bood en beter was uitgerust.
Nadat VW in 1971 eindelijk voor een grotere motor koos, kreeg de Camper-afzet weer een impuls, want de oude 1600 motor had er moeite mee het extra gewicht van de betimmering voort te stuwen.
Vergeet daarbij niet dat de 1e versies uit de jaren '50 beschikten over een motor van 1131 cc en een vermogen van slechts 25 pk!
Bij elke herziening van de VW Bus nam het potentieel deze tot camper om te bouwen toe.
Meer ruimte, meer vermogen en meer comfort op lange tochten - de nieuwe generatie had alles mee.
Toch, het is onduidelijk waarom, kunnen de huidige Campers - zelfs die van het Duitse Westfalia, of het Amerikaanse Winnebago - qua karakter niet tippen aan het originele 'Spijltje'.
Deze wagens boden hele gezinnen de gelegenheid van het ene moment op het andere op reis te gaan, instappen en wegwezen!